Goede Voornemens

Goede voornemens: waarom het dit jaar wel gaat lukken

Waarom?

Waarom heb je een goed voornemen? Dit is een belangrijke vraag. Het juiste antwoord is NIET, omdat bij het nieuwe jaar goede voornemens horen. Ik denk dat er op veel lijstjes als goed voornemen voor 2019 staat: afvallen. Misschien in sommige gevallen iets duidelijker 10 kg afvallen. Maar waarom wil je afvallen, voor wie? Denk aan het hogere doel. Afvallen is niet het doel, gezond leven zal het doel zijn. Afvallen is een middel, maar zeker niet het enige middel om het doel te bereiken. 
Als je het waarom duidelijk hebt, schrijf dit op: Ik wil gezonder leven.

Houdt het klein.

Je kunt een hele lijst maken van dingen die je in 2019 wilt veranderen, je kent ze misschien wel de lijsten van 19 voor 2019 of de lijst die ik heb gemaakt 19 in 2019. Het is leuk om te brainstormen welke dingen je allemaal wilt gaan doen, maken, beleven in 2019. Maar zorg dat je je doel niet vergeet. De lijst kan een hulpmiddel zijn om je doel te bereiken.

Projecten

Ik zie een goed voornemen dan ook als een project, welke niet perse in dit jaar afgerond moet zijn. Een project heeft een doel, een gewenste uitkomst en actiepunten. Dat eerste hebben we al besproken, de gewenste uitkomst kan snel bereikt worden, maar soms is het realistische om de actiepunten te laten bepalen wanneer het de juiste tijd is dat de gewenste uitkomst is bereikt.

Goede voornemens en doen

Je doel (project) is duidelijk, zorg ervoor dat je deze regelmatig terugkijkt. Zodat je weet waarvoor je het doet en zorg ervoor dat je actiepunten klaar hebt waaraan je de komende maanden, weken en dagen kunt werken. 
Maak ze niet te groot, wanneer je hebt besloten dat naar de fitness gaan je gaat helpen, maak dan niet gelijk met jezelf de afspraak dat je 5x per week gaat. Het is verstandiger klein te beginnen, je kunt zelfs zo klein beginnen dat je alleen je sportkleren aantrekt om je brein te motiveren dat je wat gaat doen. Maar je kunt ook 1x per week beginnen. Houdt je dit een maand vol, ga dan 2x per week en bouw het zo op. 
Je kunt beter langzaam beginnen, dan te snel van start gaan en voor het eind van de maand gestopt zijn omdat het niet werkt.

Ik heb mijn lijst van 19 in 2019. Daarvan wil 3 dingen zeker “halen” dit jaar. Om deze doelen te halen helpen verschillende onderdelen op deze 19 in 2019-lijst om mij dichter bij het doel te brengen. Maar elke (actie) stap, elke aandacht die ik aan deze lijst besteed helpt mij mijn doelen te bereiken.

De beste wensen voor 2019!

Commentaar of een vraag, laat het achter (je).

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.