No Impact Man. (Boek Review) Een leven zonder afval?

Boek Review: No Impact Man

Afgelopen maand heb ik het boek “ No Impact Man ”, van Colin Beavan gelezen. Geen idee meer hoe ik aan dit idee kwam. Maar via de bibliotheek “besteld” en kunnen lezen.

(let op:deze tekst bevat affiliatie links)

Geitenwollen sokken

Milieuvriendelijk bezig zijn lijkt iets voor geitenwollen sokken types, die leven van hun groentetuintje, buiten de stad. Met alle tijd van de wereld. Maar is dit ook zo? Is het alleen voor de alternatievelingen, of kan iedereen een No Impact Man (of Woman) worden?

Weddenschap

Colin Beavan, de schrijver van het boek, is zich er van bewust dat ze veel afval produceren. Hij vraagt zich af of hij dit kan veranderen? En misschien zo dat anderen (vooral zijn vrouw) volgen.
De schrijver gaat met zichzelf de test aan. De resultaten van zijn zoektocht zullen als boek gaan verschijnen, dus het doel is duidelijk en de tijdsduur ook.
Een jaar lang, geen afval produceren. Is dat in Nederland al lastig, in New York wordt schijnbaar alles in wegwerpformaat geproduceerd.

No Impact Man

Het is een leuk geschreven boek, waarin de schrijver regelmatig onenigheid heeft met zijn superspending vrouw. Toch blijft de ” No Impact Man ” proberen om zijn vrouw over te halen om verschillende ‘niet vervuilende’ tips te proberen. Soms met minder succes als hij hoopt. Nadat hij voor hun dochtertje wasbare luiers heeft aangeschaft, wordt de taak van verschonen zijn eigen taak. Maar vaak ook met succes, ook zij gaat met haar eigen beker koffie halen bij de koffietent.

Zoektocht

Plastic FlessenDe zoektocht laat zien dat “afvalvrij” leven best ingewikkeld is om te starten. Ten eerste waar vind je de juiste producten? Colin gaat zo ver dat hij alleen maar lokale producten wil gebruiken. En hoe zorg je ervoor dat je je koffie in je eigen meegebrachte kop meekrijgt.
We zien in het verhaal een groeiend vertrouwen in het afvalvrij leven, maar ook dat deze manier van leven veel tijd kost. De producten moeten overal vandaan worden gehaald en het koken is ook iets dat de New Yorkers schijnbaar niet vaak doen.
Na een jaar blijkt dan ook dat de lat die hij het hele jaar hoog heeft gehouden, in het ‘normale’ leven niet realistisch is (ook geen stroomverbruik etc).
Toch heeft het hele gezin ervan geleerd en blijft een groot deel van alle aanpassingen die ze hebben gedaan in stand.

En ik……

Als het een New Yorker lukt om afvalvrij te leven, hoe moeilijk kan het dan zijn in Nederland? Ik probeer er wel meer op te letten, maar ga toch vaak voor de snelle en/of goedkope manier. Ik zit in de supermarkt ook vaak met het dilemma, neem ik de verpakte biologische groente of de onverpakte “gewone”? Het feit dat er geen verpakking en dus niets om weg te gooien is, leid mij vaak naar het niet-biologische product.
Ook ben ik niet iemand die met zijn eigen potje durft aan te komen om deze te vullen met nootjes in de supermarkt. Dat het kan bewijst Emily-Jane Lowe. In het boek Leven zonder afval.

Voor mij dus nog een lange weg te gaan, alhoewel bewustwording ook al een stap is in de richting.

..energiebewust?

We hebben zonnepanelen, ik fiets naar mijn werk (en soms loop ik). Ach, eigenlijk doe ik bijna alles op de fiets. De verwarming staat niet onnodig aan en de LED verlichting heeft de meeste lampen vervangen.

..afvalbewust?

Het scheelt dat ik het koken met pakjes en zakjes al enige jaren geleden achter me heb gelaten. Maar toch, als ik zie wat wel elke week toch weer aan plastic weggooien…het is makkelijk (groentepakketten voor macaroni of bami, of gesneden boontjes in de aanbieding) en vaak goedkoper…. en het kost zeker minder tijd.
Wanneer de rust weer echt in de kont is….. toch maar weer eens naar de markt…

April Setup Bujo

We zitten alweer wat verder in april, maar ik wil jullie toch even meenemen in mijn setup van mijn Bujo voor deze maand

Een drukke maand

April is een drukke maand, van allerlei cursussen gaan starten, evenementen vinden plaats en in mijn omgeving zijn er veel jarigen. April is ook de start van een nieuw kwartaal. Tijd dus om ook naar mijn doelen te kijken…. wat is er van gekomen en waar ga ik het komende kwartaal aan werken!

Voorgewerkt

Ik verwacht dus weinig tijd over te hebben om mijn Bujo mooi te maken, hij moet me door deze maand heen leiden. Er mag niets door de gaten vallen, dus alles moet goed genoteerd worden.
Ik heb mijn Bujo voor deze maand dan ook helemaal al voorgewerkt… een risicovolle actie, maar we zullen zien in hoeverre we in de problemen komen…

Kleur

Afgelopen weken is mijn Bujo puur functioneel geweest, de dagen met een afvinklijstje. Geen plaatjes, kleurtjes, tekeningen. Heel functioneel dus, maar ik merk dat een beetje kleur en plaatjes toch ook motiveert om aan de slag te gaan.
Deze maand heb ik gewerkt met het kleurschema roze/grijs. Roze is niet mijn kleur, maar met al die mooie kersenbloesems in bloei, moet ik bekennen dat ik dát dan wel weer mooi vindt.

Inhoud

Deze maand heb ik mijn weekoverzichten geskipped en doe ik alleen aan dailies, zodat ik precies kan zien wat ik op welke dag moet doen, zonder dat ik terug hoef te bladeren. Alles is dus (voor zover ik het nu weet) voorgedrukt en ik hoef het alleen nog uit te voeren.
Ik heb her en der wat ruimte vrij gehouden voor notities of, indien deze ruimte hiervoor niet nodig is, voor enige doodles of handlettering.

Trackers

Geen trackers deze maand, alleen de herinneringen en de sterren in mijn dag. Kortom functioneel, maar toch kleurrijk!

We zullen zien hoe het gaat deze maand :).

Deze diashow vereist JavaScript.

Wandel naar je werk dag – 5 april 2018. Wandelen is gezond!

Wandel Naar Je Werk Dag

wandel naar je werk dagAankomende donderdag 5 april is het “Wandel naar je werk” dag.
In een tijd waarin veel mensen de auto of de (elektrische) fiets nemen, is het wandelen naar je werk waarschijnlijk niet iets waar je snel aan denkt. Sinds een (‘kleine’) burn-out enkele jaren geleden, waarin het advies werd gegeven om te gaan wandelen, doe ik het wekelijks. Ja, het wandelen naar mijn werk. ‘s Morgens 4,5 km heen en ‘s middag’s 4,5 km terug.

Wandelen is gezond

Onderzoeken hebben aangetoond dat wandelen gezond is, het reduceert allerlei klachten en voorkomt ook het (vroegtijdig) krijgen van klachten. In onderstaand filmpje (Engels) wordt dit mooi weergegeven.

 

Gezondheidsadviezen

Ook de gezondheidsraad geeft het aan, met de volgende beweegrichtlijnen.

De beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen luidt als volgt:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • En: voorkom veel stilzitten.Naast het wandelen raad de gezondheidsraad dus ook nog tweemaal per week een bezoekje aan de fitness aan, vooral om de spieren, botten en het balansgevoel te vergroten.

 

Wandel naar je werk

Walk To WorkWaarom zou je gaan wandelen, en uberhaupt naar je werk? Ik wandel naar je werk omdat het ontspannend is. ‘s Morgens vroeg is het nog rustig op straat en kan ik onder het genot van muziek, een podcast of een luisterboek rustig de dag beginnen. Het scheelt misschien dat ik een kantoorbaan heb en de rest van de dag relatief veel zit.
Op de terugweg is het ontspannend omdat je de dag rustig van je kan af laten glijden. Ik hoef minder op het verkeer te letten en kan mijn aandacht dus meer bij mezelf houden, ondersteund door hulpmiddelen zoals eerder al genoemt.
Omdat ik de ‘hele’ dag al bewogen heb, hoef ik me ‘s avonds ook niet meer druk te maken dat ik nog moet bewegen.

ik woon ver van mijn werk

ParkeerplaatsWanneer je niet op loopafstand woont, kun je ervoor kiezen om je auto of je fiets iets eerder te parkeren en het laatste stuk te lopen. Of je nu 20 minuten in de file staat om een parkeerplek te vinden of 20 minuten loopt vanaf een parkeerplek waar je gelijk in kon? :). Misschien kun je door dat eindje lopen, net dat stukje file omzeilen! Het zal even wat aanpassen zijn, maar het kan dus een hoop voordelen opleveren.

Geef je op!

Je kunt je aanmelden op de site van wandelnet.nl . Hier kun je beloont worden met mooie (wandel) prijzen. Maar de wandeling op zich zal ook een beloning zijn.

Alle kleine beetjes helpen

De rest van de dagen maak ik, met collega’s, een lunchwandeling. Even lekker tussen de middag naar buiten, een soort reset van de mind. Om dan met frisse moed het tweede deel van de dag weer aan de slag te gaan. Zo kom je snel aan je 150 minuten per week.