Wandel naar je werk dag – 5 april 2018. Wandelen is gezond!

wandel naar je werk dagAankomende donderdag 5 april is het “Wandel naar je werk” dag.
In een tijd waarin veel mensen de auto of de (elektrische) fiets nemen, is het wandelen naar je werk waarschijnlijk niet iets waar je snel aan denkt. Sinds een (‘kleine’) burn-out enkele jaren geleden, waarin het advies werd gegeven om te gaan wandelen, doe ik het wekelijks. Ja, het wandelen naar mijn werk. ’s Morgens 4,5 km heen en ’s middag’s 4,5 km terug.

Wandelen is gezond

Onderzoeken hebben aangetoond dat wandelen gezond is, het reduceert allerlei klachten en voorkomt ook het (vroegtijdig) krijgen van klachten. In onderstaand filmpje (Engels) wordt dit mooi weergegeven.

 

Gezondheidsadviezen

Ook de gezondheidsraad geeft het aan, met de volgende beweegrichtlijnen.

De beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen luidt als volgt:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • En: voorkom veel stilzitten.Naast het wandelen raad de gezondheidsraad dus ook nog tweemaal per week een bezoekje aan de fitness aan, vooral om de spieren, botten en het balansgevoel te vergroten.

 

Wandel naar je werk

Walk To WorkWaarom zou je gaan wandelen, en uberhaupt naar je werk? Ik wandel naar je werk omdat het ontspannend is. ’s Morgens vroeg is het nog rustig op straat en kan ik onder het genot van muziek, een podcast of een luisterboek rustig de dag beginnen. Het scheelt misschien dat ik een kantoorbaan heb en de rest van de dag relatief veel zit.
Op de terugweg is het ontspannend omdat je de dag rustig van je kan af laten glijden. Ik hoef minder op het verkeer te letten en kan mijn aandacht dus meer bij mezelf houden, ondersteund door hulpmiddelen zoals eerder al genoemt.
Omdat ik de ‘hele’ dag al bewogen heb, hoef ik me ’s avonds ook niet meer druk te maken dat ik nog moet bewegen.

ik woon ver van mijn werk

ParkeerplaatsWanneer je niet op loopafstand woont, kun je ervoor kiezen om je auto of je fiets iets eerder te parkeren en het laatste stuk te lopen. Of je nu 20 minuten in de file staat om een parkeerplek te vinden of 20 minuten loopt vanaf een parkeerplek waar je gelijk in kon? :). Misschien kun je door dat eindje lopen, net dat stukje file omzeilen! Het zal even wat aanpassen zijn, maar het kan dus een hoop voordelen opleveren.

Geef je op!

Je kunt je aanmelden op de site van wandelnet.nl . Hier kun je beloont worden met mooie (wandel) prijzen. Maar de wandeling op zich zal ook een beloning zijn.

Alle kleine beetjes helpen

De rest van de dagen maak ik, met collega’s, een lunchwandeling. Even lekker tussen de middag naar buiten, een soort reset van de mind. Om dan met frisse moed het tweede deel van de dag weer aan de slag te gaan. Zo kom je snel aan je 150 minuten per week.

 

Commentaar of een vraag, laat het achter (je).