Teamcleaning, huishouden doe je met z’n allen

Schoonmaken

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar hier in dit huis is schoonmaken niet echt een prioriteitsklus. Ik werk zelf al een hele tijd met het FlyLady principe en aangezien de kinderen ook wat ouder worden en manlief “in between jobs” zit, vond ik het tijd om hen ook te betrekken in het schoonmaken van het huis: teamcleaning.

Teamcleaning

Teamcleaning
Teamcleaning

Ik introduceerde het “schoonmaakspel”. Omdat we met z’n 4-en zijn in huis heb ik maar 4 zone’s gebruikt:

  1. Woonkamer, gang, toilet
  2. Keuken
  3. Douche
  4. Slaapkamer

Elke week rouleert het schema en krijg je dus een nieuwe zone toebedeeld. Bij deze zone hoort een checklist, waarop staat wat er gedaan moet worden (en met welke hulpmiddelen).

Checklist
Checklist

De eerste week heb ik geholpen met wat de bedoeling was en daarna konden ze het zelf (al dan niet met behulp van de lijstjes)

Originele opzet

Eerste had ik bedacht dat ze voor elke week dat ze zonder dat ik ze eraan moest helpen herinneren (+ nog wat andere aandachtspuntjes) een fiche konden krijgen en bij 7 fiches ze een vrije week hadden (als een spel)…. dat is nooit gelukt. Schoonmaken blijft een serieuze, stomme taak.

Regels:

  • taken worden op zondag toegewezen
  • taken moeten voor zaterdagmiddag klaar zijn
  • taken kunnen gecontroleerd worden (en moeten overnieuw worden gedaan als deze onvoldoende zijn uitgevoerd)
  • taken mogen in delen worden uitgevoerd (maar moeten zaterdagmiddag klaar zijn)

 

Blijven aansturen

Het blijft een “aandachtspunt” en moet dus eigenlijk altijd op gewezen worden. Maar verder werkt het prima. Iedereen weet zijn (hoofd)taak en ik weet zeker dat het onderdeel 1x in de 4 (2) weken zeker goed schoongemaakt wordt.
En de kinderen leren
a. hoe ze schoon moeten maken en wat en
b. dat er geen kabouters leven.

Teamcleaning, schoonmaken als een team, zodat het huis er weer netjes uitziet aan het eind van de week.

 

Commentaar of een vraag, laat het achter (je).