Journaling en waarom ik (weer) begin in een dagboek

Journaling…. of is het toch in mijn dagboek schrijven? Ok, journaling klinkt toch een stuk stoerder… maar het doel is hetzelfde, schrijven over je gevoelens en wat het met je doet.Via het wereldwijde web en een van de kanalen daaruit (ik weet niet meer welke) werd ik geattendeerd op het volgende bericht:
In november start Michelle Chalfant een 30 dagen journaling challenge, met prompts!
En kijk dat laatste, daar houd ik van (als beginnende schrijver, die niet zo heel goed met gevoel is).

Onderzoek

Onderzoeken hebben al aangetoond dat het schrijven over je gevoel en dan ook wat je voelt en waarom, heel goed is voor je algehele gezondheid. Onder meer de Amerikaanse onderzoeker James Pennebaker die onderzocht wat het schrijven in een dagboek met je gezondheid doet.
Het resultaat is zeer positief!
Er schijnen meerdere onderzoeken te zijn gedaan, ook in Duitsland die een positief resultaat laten zien in de gezondheid als je schrijft in een dagboek.
Kortom, het is goed voor je!

Manieren

Er zijn (schijnbaar) verschillende manieren om in een dagboek te schrijven, in bovenstaand onderzoek wordt ook als tegenargument genoemd dat, het alleen schrijven je niet beter maakt. Je moet bewust schrijven en dus “het waarom”  van je emoties beschrijven. Dat is niet voor iedereen zomaar weggelegd.

Dankbaarheid

het waarom van emoties gaat misschien een stapje te ver, maar om te beginnen vind ik de dankbaarheid logboek (in mijn bullet journal) erg leuk. Je moet hier elke dag 1 tot 3 dingen in schrijven die je blij maken. Dit is stap 1, dat kan heel simpel zijn, bijvoorbeeld: het eerste bakje koffie, die collega die je hielp, de zon die schijnt. Wanneer je een dagje wat minder in je hum bent, is het fijn om even terug te kijken naar alles waar je dankbaar voor bent.
Wil je een stapje verder, dan kun je ook nog schrijven waarom je dankbaar bent voor dat kopje koffie.

Lief dagboek

Soms wil het helpen als je aan iemand schrijft, misschien is het wel je innerlijke kind aan wie je de brief schrijft of een (denkbeeldige) vriend of vriendin. Dat kan het schrijven vergemakkelijken. Denk nog eens aan vroeger toen je misschien ook al een dagboek bijhield.

Boeken en wijsheden

Ik heb al verschillende ‘zelfhulp’ boeken gelezen en in de meeste wordt het gebruik van een dagboek aangeraden, onder meer in het boek

  • Miracle Morning van Hal Elrod en
  • The Artis Way van Julia Cameron

Dus naast onderzoeken zijn er ook anderen die het opschrijven/verwerken van je gevoel promoten.

Hoe te beginnen

Beginnen is op zich niet moeilijk, je pakt een pen en een een boekje en begint. Maar om het zo effectief mogelijk te maken moet je dus meer doen als alleen schrijven, en daarom hoop ik dat deze challenge me gaat helpen. En het schrijven zo een “heilzame” bezigheid maakt.

O en het is echt niet erg als je niet netjes schrijft, want het is voor jou en niet voor een ander, toch? Ik vind het juist fijn als ik het zelf niet meer kan lezen, want als ik het niet meer kan lezen, kan een ander dat ook niet 🙂

 

Bovenstaande is een affiliatie link, wanneer je via deze link besteld, kost het je niets extra’s  maar krijg ik een klein percentage om de site te onderhouden. Waarvoor dank.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Commentaar of een vraag, laat het achter (je).