GTD in mijn BUJO, hoe regel ik dat?

Gtd in een Moleskine
Gtd in een Moleskine

In 2011 ben ik begonnen met GTD: Getting Things Done.  Op zoek naar DE tool om al mijn werk in de beperkte tijd van   86400 seconden.  Gestart op mijn werk om alles op te schrijven en niet te proberen alles in mijn hoofd op te slaan. De ‘techniek’ of filosophie achter dit werken is bedacht door David Allen. Er zijn 5 stappen die je moet nemen om een georganiseerd leven te krijgen. Dit alles toen in een Moleskine

 

Getting Things Done

Het boek Getting Things Doneis zeer interessant om te lezen. Stap voor stap legt Alan uit hoe je ervoor zorgt dat je rust krijgt in je hoofd, dat alles gedaan wordt en dat je niets vergeet.
Een aanrader dus:

Mind like water

Gezien de tijd die er inmiddels voorbij is gegaan zou ik zeker een “mind like water” moeten hebben, maar af en toe mis ik de trein…uitstellen helpt hierin niet…. En valt het systeem in elkaar, want als je het niet uit je hoofd haalt, blijft het malen en popt het op de momenten op dat je er zeker niets mee kunt. Kortom, het is niet een systeem wat ik zo één, twee, drie me eigen heb gemaakt, maar ik moet zeggen het is nog steeds een stijgende lijn.

5 Stappen

Waar de eerste uitgaven van toen het nog had over de stappen:

COLLECT, PROCESS, ORGANIZE, REVIEW en DO

Deze zijn in de huidige uitgave van het boek, in ons digitale tijdperk gewijzigd naar:

  1. CAPTURE
  2. CLARIFY
  3. ORGANIZE
  4. REFLECT
  5. ENGAGE

Sommige zaken zijn niet zo goed in een woord in het Nederlands te vertalen, maar in onderstaande foto heb ik kort samengevat hoe ik de onderdelen zie:

5 stappen van GTD
5 stappen van GTD

1. Verzamelen

Dat verzamelen gaat vrij aardig.  Alhoewel ik op verschillende plekken verzamel: telefoon, fysieke inbox (op mijn werk), eetkamertafel (:(), zijn er toch nog veel plekken waar ook vanalles binnenkomt. Niet altijd belangrijk, maar soms wel heel interessant, zoals Facebook en Pinterest…

2. Verduidelijken

Verduidelijken… ja, daar gaat het vaak fout, niet dat dat altijd erg is, maar soms moet je even rust nemen en bedenken “wat is het eigenlijk”, voordat je ermee aan de slag gaat. Ik ben een doener en ben schijnbaar niet zo god in NEE zeggen. In mijn vak is het vaak verstandig om even stil te staan bij een opdracht die je krijgt… is het duidelijk wat je moet doen… wat de verwachting is…

3. Organiseren

Dat lukt steeds beter, het meeste staat inmiddels in mijn BuJo of zit in mijn email-archief (daarover later een keer meer). David Allen organiseert alles op verschillende lijsten. Daarover vertel ik in de volgende paragraaf meer.

4. Reflecteer

Dit is een heel belangrijke voor mij. Reflecteren van alle dingen die er de afgelopen week zijn gebeurd. In de GTD termen ook wel ” weekly review” genoemd. Neem op een vaste dag (op een vast moment) de rust om al je actiepunten, projecten, afgelopen week en aankomende week eens te bekijken. En vraag jezelf af of je nog op het juiste spoor zit, of je nog wat moet voorbereiden of dat er actiepunten van je lijst af kunnen. Je zult zien dat dit in het begin veel tijd kost, maar, hoe regelmatiger je het doet, hoe minder tijd het kost.

5. Kom in actie!

Ja, DOEN dat is wat er als laatste moet gebeuren. Je moet wel dingen gaan DOEN!

 

GTD in mijn BUJO

Hoe voer ik bovenstaande nou door in mijn Bullet Journal.?

Zoals ik al vertelde worden alle actiepunten verzameld op verschillende lijsten en laat een BuJo daar eigenlijk heel goed geschikt voor zijn! Want wie heeft daar geen lijsten in staan :).

Lijsten

Kortom ik heb de volgende (GTD) lijsten in mijn BUJO:

      1. Ooit/misschien –> ook wel BRAINDUMP
      2. Projectenlijst
      3. Wachten Op lijst
      4. Takenlijst

 

In onderstaande flow laat ik zien hoe ik in mijn BUJO gebruik maak van het GTD principe en de lijsten:

GTD workflow in mijn Bujo
GTD workflow in mijn Bujo

 

Afhankelijk van wat het is komt het op een bepaalde pagina terecht. De kracht zit hem vooral in het wekelijks reflecteren. Wat heb je gedaan, wat moet nog, wat moet nu?

Ben jij bekend met GTD? En met de Bujo? Hoe combineer jij dit dan? Laat me het weten in de comments!

One thought on “GTD in mijn BUJO, hoe regel ik dat?

Commentaar of een vraag, laat het achter (je).