3x nieuw jaar, doelen stellen

GoalsWe zijn inmiddels alweer in december aangeland. Een maand waarbij vooral gedacht wordt aan gezelligheid, cadeaus en misschien wel sneeuw en aan het nieuw jaar.

December is de laatste maand van het jaar en o, wat ging dit jaar (weer) snel. Zo mijmerend over het snel voorbijglijden van het jaar, wil ik ook vooruit kijken. Januari is dan ook de maand van de goede voornemens, maar al reflecterend op het afgelopen jaar, merk ik dat ik 3x een nieuw jaar heb, waarbij ik nieuwe doelen stel. En ik merk dat ik deze ook net zo snel ben vergeten.

3x  per jaar een ‘nieuw jaar’

Je zult denken, hoezo, 3x per jaar. Dat zal ik vertellen.

1. Januari

De meest bekende is die natuurlijk van januari. Iedereen is vol van het nieuwe jaar, met nieuwe mogelijkheden en nieuwe kansen, dus dit is het ultieme moment om doelen te hebben

2. Mei

maar ook in mei, wanneer de zomer en de lange dagen weer komen, kijk ik wat ik allemaal wil gaan doen in de komende periode. Maar ook, hoe staat het met de goede voornemens. Mei is dus een maand van terugkijken (evalueren) en vooruitkijken (plannen).

3. Augustus/September

De 3e en laatste “nieuwe jaar” start voor mij na de zomervakantie. Ben je voordat je op vakantie gaat gestresst en heb je alles (zoveel mogelijk) afgewerkt. In de vakantie kom ik (ergens in de vakantieperiode) tot rust en zet ik alles nog weer eens op een rijtje. Ik geeft mezelf weer nieuwe doelen (of doe me beseffen dat oude doelen echt even afgestoft moeten worden). Kortom ook de periode na de zomervakantie is een nieuwe start.

Doelen stellen

Maar hoe stel je nu goede doelen? Mij is altijd geleerd dat ik doelen SMART moet maken: Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Realistisch en Tijdgebonden. Mooi gezegd, maar wat kan ik hier in de praktijk mee? En waarom wil ik doelen hebben?

Waarom doelen op te stellen?

Wanneer je geen doel hebt (in het leven) waarom leef je dan? Klinkt misschien wat zwaar, maar stel jezelf de volgende vragen: wat zou ik aan het eind van mijn leven bereikt willen hebben? Waar zou ik aan het eind van mijn leven spijt van hebben? Dat zijn de doelen die je je stelt! Dit zijn vaak de doelen die niet in je comfortzone zitten (aha, hier is de A van ambitieus uit de SMART), maar ze moeten ook niet onrealistisch zijn (maar de R (realistisch)).

Doe het voor jezelf

Besef je ook waarom je deze doelen stelt. Wanneer je ze doet omdat een ander erom vraagt, of omdat je DENKT dat een ander het wilt,  dan zijn ze gedoemd om te mislukken. Je moet er echt zelf achter (gaan) staan.

Niet teveel hooi op je vork (en geen deeldoelen)

Zorg ervoor dat je je niet teveel doelen stelt, 7 – 10 per jaar is prima. En maak ze specifiek, dus niet: ” Afvallen” , maar “voor 31-12-2017 8 kg kwijtraken”.
Waak er ook voor dat je je doel niet opdeelt in subdoelen, bijvoorbeeld:
“8 kg afvallen”, daarvoor ga ik:
– Meer wandelen,
– gezonder eten,
– 2x per week fitnessen,
– fruit eten,
– op de fiets naar het werk,
– geen suiker.

Ook deze werkwijze is gedoemd om te mislukken omdat het ‘teveel’ is. Je doel is al ambitieus, dus maak het jezelf niet moeilijker dan het al is.
Je doel is afvallen en kies (eerst) één manier om dit doel te bereiken.

S.M.A.R.T.

Ik geloof dat we ze nu allemaal hebben gehad:

S specifiek: weet wat je wilt bereiken
M meetbaar: weet wanneer je je doel hebt bereikt
A ambitieus: je doel ligt buiten je comfortzone ……
R realistisch: … maar is wel te bereiken
T tijdgebonden:  een deadline heb je nodig om , dit geeft een urgentie te bepalen wanneer je er aan gaat werken, hierdoor stel je prioriteiten waardoor je actiestappen op je to-do lijst zet.

Opschrijven

Belangrijk is dat je je doelen opschrijft (en nog beter, deelt met iemand). Wanneer je ze opschrijft en regelmatig terugkijkt, blijft het doel scherp (en zet er eventueel bij waarom je dit doel wilt bereiken) en zeker als je het kenbaar hebt gemaakt aan iemand zorg je er beter voor dat je je doel bereikt. Soms is het leuk om samen aan eenzelfde doel te werken.

Op naar je doel!

Het pad richting je doel is vaak niet (helemaal) duidelijk, dat is niet erg, On the top of a mountainer is vast wel een eerste stap in de juiste richting. Gelukkig is dit vaak een stap binnen je comfortzone en dus goed uit te voeren, op weg naar stap 2,3,4 enz.

Tracken

Houdt het proces in de gaten, wanneer je je doel SMART hebt gekozen, kun je hier een percentage aan toekennen, zo is je doel dus makkelijke te tracken. Dit kun je mooi doen op een van de drie “nieuw jaar” momenten, of natuurlijk zo vaak als je wilt!

Mijn doel voor het eerste deel van het jaar:

  • 12 Blogonderwerpen inplannen voor het eerste kwartaal 2017 zodat ik (altijd) op tijd een blog klaar heb  :).
  • ZwaarlijvigMijn vetpercentage op 33,8% brengen voor 01-08-2017 zodat het woord ZWAARLIJVIG van het bonnetje (met alle waarden van de fitness) verdwijnt.

 

 

 

 

 

Commentaar of een vraag, laat het achter (je).